تاثیر تنبیه
روانشناسی،مشاوره و راهنمایی
مشاوره در زمینه های:تشخیص اختلالات روانی،ازدواج،تحصیل،خانواده،فردی و....

آیا تنبیه موثر واقع می شود؟

استفاده از تنبیه کننده ها فراگیر است.برای کنترل کردن رفتار افراد، معمولا به تنبیه کننده ها متوسل می شویم. برای اینکه دیگران را وادار کنیم دست از رفتارهای ناخوشایند بردارند،انتقاد می کنیم،نگاه سرد به آنها می اندازیم،شکایت می کنیم،امتیازاتی را می گیریم،کتک می زنیم و از دهها رویداد بیرونی دیگر استفاده می کنیم.اما پژوهش ها نشان می دهند که تنبیه،راهبرد انگیزشی بی تاثیری است. بنابراین،با اینکه تنبیه متداول است،اصولا تاثیری ندارد. اما چرا از تنبیه به این گستردگی استفاده می شود؟ چهار دلیل برای آن وجود دارد:

۱. برای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب در آینده.

۲. برای کسب اطاعت فوری جهت متوقف کردن رفتار نامطلوب.

۳. برای نشان دادن هیجان منفی (مانند ناکامی،خشم).

۴. برای انجام دادن کاری درباره رفتار نامطلوب (زمانی که نمی توانیم از راهبرد بهتری استفاده کنیم).

این دلایل نشان می دهند که چرا افراد دیگران را تنبیه می کنند. اما هنوز این سوال باقی مانده است که آیا تنبیه کننده ها موثر واقع می شوند یا نه. یعنی،آیا به کار بردن تنبیه کننده ها بعد از رفتار نامطلوب دیگران،احتمال اینکه آنها در آینده این رفتار را انجام دهند کاهش خواهد داد؟به طور کلی،تنبیه موثر واقع نمی شود.از آن بدتر،عوارض جانبی نگران کننده و ناخواسته ای به بار می آورد که تهییج پذیری منفی (گریه کردن،جیغ کشیدن،احساس ترس)،اختلال در رابطه تنبیه کننده با تنبیه شونده، و سرمسق گیری منفی از نحوه مقابله با رفتار نامطلوب دیگران، از ان جمله هستند.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری هفتم www.pichak.net كليك كنيد

یکی از بحث برانگیزترین مصارف تنبیه، تنبیه بدنی است. والدین(و دیگران) فرزندانشان را به یکی از دلایل فوق کتک می زنند،ولی اغلب به منظور واداشتن کودک به اطاعت کردن فوری و متوقف کردن رفتار نامطلوب،او را کتک می زنند.معمولا هدف از کتک زدن همین است.کتک زدن از نشان دادن پرخاشگری کودک،رفتار ضداجتماعی،سلامت روانی نامناسب،درونی کردن اصول اخلاقی نامناسب، و اختلال در رابطه والد ـ فرزند خبر می دهد.کتک زدن همچنین خبر از آن می دهد که وقتی کودک به بزرگسالی می رسد،پرخاشگری،سلامت روانی نامناسب، و سوء استفاده نشان خواهد داد. 

بانگاهی به پیامدهای تنبیه بدنی،متوجه می شویم که تنبیه کردن کودک به عنوان یک راهبرد انگیزشی، امتیازی ندارد،بلکه ضرر آن بیشتر از منفعت آن است.کتک زدن نه تنها پیامد مورد نظر آن را به بار نمی آورد،بلکه پیامدهای ناخواسته زیادی را به بار می آورد.اگر کتک زدن موثر واقع نمی شود، پس چه کاری موثر است؟ آنچه در رابطه با رفتار نامطلوب دیگران در سطح انگیزشی، موثر واقع می شود،روشی است که رابطه مثبت با والد را پرورش دهد، سلامت روانی کودک را بیشتر کند، و میل به درونی کردن ارزشها، توصیه ها، و ممنوعیتهای والدین را افزایش دهد.                        

                                                   منبع: انگیزش و هیجان ترجمه: یحیی سید محمدی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





21 آبان 1389برچسب:, :: 1:32 :: نويسنده : ابوذر

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم که از مطالب کمال استفاده رو ببرید.به شما بازدیدکننده عزیز پیشنهاد میکنم مطالب گذشته موجود در آرشیو رو هم حتما مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما هستم. باتشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 30
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 233558
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1